Saturday, September 15, 2007

علامة

" قل لا يستوى الخبيث و الطيب ولو أعجبك كثرة الخبيث فأتقوا الله يا أولى الألباب لعلكم تفلحون"
سورة المائدة, الاية 100
الاية دى علامة ليا من ربى, كنت طلبتها منه( سبحانه و تعالى)
كنت يائسة من احوالى فى عملى, و تايهة, يا ترى انا صح, ولا غلط؟ كنت بقول لربى , ان اغلب الناس الى حواليا عكسى, و مش بيقدروا طريقة تفكيرى و معالجتى للامور, اغلبهم ساكتين, راضين, قانعين, و انا الى بتكلم و بطالب بالعدل و النظام و الحق- حتى لو كلام ما بينا-
سألت ربى هل افضل زى ما انا, ولا ابقى زى الى البقية الى حواليا!
و ربى عارف و انا قلتلوا , انى بجد ما بعملش كده , و بحاول انى اقف قدام الغلط الا علشانه هو بس, انما لو على, انا عارفة نفسى , كده كده هعمل الى بيطلب منى و خلاص, و ابذل فيه اقصى مجهودى. انما انا عايزة الصح عشان اخلص ضميرة قدام ربى, و اكون حاولت اعمل حاجة من الى عليا
طلبت ما بين صلاتى, علامة,اذا كنت فى الطريق الصح فى طريقى , الى يرضى ربنا, ولا لاء, اغير السكة الى انا ماشية فيها
فتحت المصحف لأكمل قراءاتى للقران, مكان اخر ايه وقفت عندها
معرفش ليه فوت ايه لسه مقرتهاش, عنايا ماجبتهاش, ماشفتهاش, و لقيتى مشدوده لأيه 100 , هى دى الى عنيا قريتها
حسيت ان الايه دى ليا انا, ربنا بيوجهالى انا فى اللحظة دى, ربنا بيقولى ان مش كل الناس بتتساوى, مش كلنا عندنا نفس المقدرة على فعل كل الافعال, فى ناس طيبة و ناس خبيثة او غير صالحة للمهمة الى مطلوبة, و اوعى تعجبك كثرة الناس الخبيثة دى, و ما يهزيكيش كترتهم حواليكى, لانها هى دى الدنيا , اتقى ربك, و عقلك هو طريقك, لمعرفة الصح من الخطأ, حكمى عقلك, هيوصلك ان شاء الله, يمكن تفلحى
(( بحبك قوى يا ربى, و انت عارف))

1 comment:

  1. جزاك الله خيراَ يا باش مهندسة هبة دي كانت حاجة فعلن أنا بعاني منها من الناس اللي حوليا بس بعد ما قرأت الكلام ده حسيت أن أنا اللي صح و لازم أثبت على اللي أنا فيه
    بحبك فى الله

    ReplyDelete