Tuesday, September 18, 2007

القوم الفاسقين

(قُلْ إِن كَانَ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَآؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِيرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيْكُم مِّنَ اللّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُواْ حَتَّى يَأْتِيَ اللّهُ بِأَمْرِهِ وَاللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ)
سورة التوبة , الجزء العاشر, الأيه 24
.
الايه دى لفتت نظرى قوى و انا بقراها النهاردة
وجبتلى شوية افكار كده
حاولت ارتبها عشان استعرضها
و ارجو لو فى حاجة تحتاج لتصحيح, حد يقولى
لأنى فى المقام الاول و الاخير لست اهل لشرح ايه ابدا
بالعكس دا انا محتاجة لفهم و تدبر القران جدا
بس ما عالينا
حسبى الله و نعم الوكيل
و ييسرلى انى اقول حاجة
و ما كنش بهلفت
.
و عشان احاول ابتدى صح
الايه دى من سورة التوبة
و سورة التوبه فى مجملها بتتحدث عن الجهاد فى سبيل الله
دى كانت اول ملاحظة لا حظتها فى السورة كمجمل
ان ربنا بيحطلنا القواعد و الأصول للجهاد فى سبيل الله و لرفع راية الاسلام
متى الجهاد - متى الهدنه - متى الجنح للسلم
اين و كيف و لماذا الجهاد؟
و لما دورت على شرح لأسباب نزول السورة و جدت أن
(هذه السورة الكريمة هي من أواخر ما نزل على رسول الله عقب غزوة تبوك أي بعد 22 عاماً من بدء الرسالة والوحي. وكأن هذه السورة تمثل البيان الختامي للدعوة والرسالة وقد نزلت في وقت كان المسلمون يستعدون للخروج برسالة الإسلام إلى خارج الجزيرة العربية والإنفتاح بهذه الرسالة على العالم كله، لذا فإن توقيت نزول سورة التوبة في غاية الدقة والحكمة.)
و لقراءة المقال كاملا
.
ووجدت ان سورة التوبة هى السورة الوحيده التى لا تبدأ ببسم الله الرحمن الرحيم
و السبب
إن (بسم الله الرحمن الرحيم) أمان،و سورة التوبة نزلت بالسيف ليس فيها أمان
.
طب ده عن السورة, طب و الايه ايه الى شدنى ليها
بس قبل ما اقول ايه الى شدنى ليها
احب فى الاول انى اشرح الكلمات و بين الاقواس هحكى احساسى بالكلمة
عشيرتكم: اى اقرباؤكم , مأخوذه من العشرة ( و العشرة فى رأيى المتواضع الغير علمى اطلاقا, هى علاقة اعم من القرابة, يعنى تتضمن الاصدقاء و المعارف و كل من تحبه , لأنك لن تعاشر من لم تحببه, ولا ايه)
أموال اقترفتموها:اى أكتسبتموها, واقترف ذنبا اى اكتسبه ( طب و ايه الفرق على كده بين كسبة و اقترفه,اعتقد برضه ان الكسب مقترن بشئ حلال و جاء بفرحة و خير, انما اقترفة , تحسسك بالذنب اكتر منه من الفرحة , بس مش معنى كده ان المكسب ده حرام او حاجة, انما اعتقد هى دلاله للى هيجى بعدها, ان الفلوس دى لما جت, لاهيتك عن دينك, حبيتا اكتر من حبك للجهاد, فبقت ذنب و خطيئة , هترجع يوم تتحسر على انها لاهيتك, بدل ما كنت المفروض تفرح بها)
كسادها: بوارها بفوات ايام المواسم ( يعنى خايف انك مش هتعرف تصدر بضاعتك, او ان معونة تتقطع عنك, او انك ماتلاقيش تاكل)
فتربصوا: فأنتظروا (هى بتدى نفس المعنى, بس ليه ربى حط كلمة تربص بدل انتظار, حسيتها ان الانتظار د ممكن لشئ سئ انه يحصل او شئ جيد. فكرة انك منتظر علاقتها مش حتمية بالقلق و الخوف و الرعب, انما التربص , تحس بجو خوف و قلق و رعب, جو عصابات كده, يعتى تبقى منتظر لشئ سئ و فى نفس الوقت مرعوب انت بتتعامل مع امر ربنا, مش عارف الامر هيبقى افراج ولا اعدام)
الفاسقين: اى الخارجين عن الدين, يقال فسق يفسق فسقا, اى خرج عن حدود الدين و اتبع شهواته ( والكلمة دى بقى عليها كـــل الحدوتة الى تحت)
.
و قبل ما ابدأ برضه
احب انى اوضح شرح الايه على بعضها
و هو ان
في هذه الآية يبيّن لنا تعالى ثمانية أشياء حلال في أصلها (آباؤكم، أبناؤكم، إخوانكم، أزواجكم، عشيرتكم، أموال، تجارة، مساكن) ولكن إذا أحببناها أكثر من رسول الله والجهاد في سبيل الله إعتبرنا فاسقين.
الى شدنى هو الى فات, شرح الايه
ان حاجات حلال, و كلها امورربنا اباحها لنا, تكون سبب فى اننا نبقى فاسقين
طب و هو مين فينا الحاجات الى ربنا (سبحانه و تعالى) ذكرها فى الايه, مش غاليه على الواحد جدا
و ممكن تكون سبب فى تعاسة و ارق الانسان لو مسه ضر فيها
طب فاضل ايه فى الدنيا
اه, فاضل فعلا حب الله و رسولة و الاسلام, و اننا نرفع رايته عاليه
لما قصاد ده نعرف ان المجاهدين فى منزلة اعلى و ارفع عند الله, و فى سورة التوبة بالذات ربنا بيأكد علينا النقطة دى فى كذا ايه و لكنهم بمعنى واحد كلهم
.
طب انا عايزة اعرف, هل انا وصلت لمرحله الفسق؟
طب هو يعنى ايه فسق؟
و ايه شروطة ؟ و يطبق على مين؟
فى بحث بعنوان الفسق و النفاق لفضيلة الشيخ الدكتورعبد العزيز محمد آل عبد اللطيف
عرف الفسق بمعنين
الفسق بالمعنى اللغوى هوالخروج عن الشيء، أو القصد، وهو الخروج عن الطاعة
و الفسق بالمعنى الشرعى هو خروج العقلاء عن الطاعة، فيشمل الكفر ودونه من الكبيرة والصغيرة
أوبـــــــا
يعنى الفسق ممكن يخرجنى برة دينى
لحد قبل ما اقرا التعريق الشرعى
كنت فاكرة ان الفسق مرحلة اقل من الكفر, زى ذنب, او حتى كبيرة من الكبائر, و لكنى مازلت داخل الدين
انما التعريف الشرعى وضحلى العكس
أن الفسق أعم من الكفر, و ان الكفر يندرج تحت الفسق
و لكن الفسق نفسه فيه انواع, فسق يخرج عن الإسلام، وفسق لا يخرج عن الإسلام
موضوع كبير و للأستذاده من
ده موقع لتحميل البحث
.
لما فهمت بقى رجعت و فكرت
طب ما احنا عارفين ان الجهاد ده فرض على كل مسلم
يعنى احنا مفروض نجاهد فى سبيل الاسلام, فى سبيل الدفاع عن كرامة دينا, و رسولنا, و أمتنا
دى نقطة
و النقطة التانيه, فكرة حب الرسول و الاسلام فى قلوبنا مقدارة قد ايه
اه, ما كلنا بنحب الرسول. محدش هيقول غير كده, و نبقى كلنا صادقين
و لكن المقدار
فى فيلم منتهى اللذه
كانت سعاد نصر(الله يرحمها) فى دور الخادمة بتتكلم مع مخدومتها, عن حبها للرسول
و ان الى مش بيحبه اكتر من اهله, مايبقاش لسه عرفه
بجد كنت فى الاول بستغرب, و بحس ان المشهد ده اوفر(مزودنها) شويتين
ما هو مش معقولة واحده قاعدة على البحر مع ناس بيتكلموا و يهزوا و فى الوسط دماغها تروح لبعيـــد كده
بس دوقتى انا مش مستغربة, حاسها كانت لحظة صادقة بجد و فى مكانها المضبوط
.
النقطة التالته بقى
هل كل من يتكاسل عن الجهاد لن يدخل الجنه؟ هل يخرج من الدين؟ هل يعد من الكافرين؟ام من المنافقين؟ ام من الفاسقين؟
حاساها واجعانى قوى كلمة فاسقين دى
النقطة الرابعة و الاخيرة بقى
ايه الحكم و الميزان الى نوزن و نعادل بيه, بين الهمة فى الدفاع و الجهاد فى سبيل الله, و بين طاعة ولى الام, و هو الى فى زمانا ده يحل محله رئيس الدولة, و سياسة الدولة الى بتقول اننا مش هنحارب تانى خلاص
جايبنها من الاخر يعنى
نطبق انهى قاعدة, الجهاد ولا الطاعة؟
هل ولى الامر , يحتمل الذنب, ولا هنشيل جزء من المسئولية؟ ولا مسئولين بالكامل؟
ايه التصرف؟
و مش هدخل فى مجادلات من نوع ما هو رئيس الدوله ده احنا الى بنرشحه؟ مادام مش عاجبنا سياسته, احنا الى هنغيرة, و نجيب الى يحقق القاعدة الاولى, و التانية
لو حد عنده اجابة, او حاجة يساعدنى بيها, انى افهم, يبقى خدمنى و ريحنى

1 comment:

  1. bossy ya habhoub ana min weghet nazary ba3ydan 3an el gehad fyh sabyl el lah elly kan el soura betkelm 3anouh en el fyh gehad tany wageb 3alina delw2ty howah el gehad fyh sabyl el 3elm we azoun dah elly e7na ne2dar 3alyh we ne2dar nenfez fyh 7aga delw2ty we azoun bardouh we azoun bardouh we alh we a3lam enouh no3 min anaw3 el gehad 3asahan e7na bent7arb fyh ya3any ya3ny law adarty delw2ty tewsally lyh 7aga fyh taryk el 3elm mesh bas fyh weghet nazary la2 we ten2elly el 3elm dah we salam ba2ah law yenfa3 tedelly this people ezay momken ye3melouh keda azoun dah gehad bardouh dyh el 7'atera elly gat 3ala bally lama artyt el goz2 beta3ek فهمت بقى رجعت و فكرتطب ما احنا عارفين ان الجهاد ده فرض على كل مسلميعنى احنا
    (مفروض نجاهد فى سبيل الاسلام

    ReplyDelete